Про статус і соціальний захист громадян,які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи
З А К О Н У К Р А Ї Н И
Про статус і соціальний захист громадян,
які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи
( Відомості Верховної Ради УРСР (ВВР),
1991, N 16, ст.200 )
{ Вводиться в дію Постановою ВР N
797-XII ( 797-12 ) від 28.02.91, ВВР, 1991, N 16, ст.201 }
{ В редакції Закону N 2001-XII ( 2001-12 ) від 19.12.91, ВВР, 1992, N 13, ст.178 }
{ Із змінами, внесеними згідно із
Законом N 2532-XII ( 2532-12 ) від
01.07.92, ВВР, 1992, N 37, ст.543 Декретами N 12-92 від 26.12.92, ВВР, 1993, N 10, ст.76 N 29-93 від 26.03.93, ВВР, 1993, N 20, ст.217 N 43-93 від 30.04.93, ВВР, 1993, N 26, ст.281 Законами N 3180-XII ( 3180-12 ) від 05.05.93, ВВР, 1993, N 26, ст.277 N 3285-XII ( 3285-12 ) від 17.06.93, ВВР, 1993, N 29, ст.305 N 3328-XII ( 3328-12 ) від 29.06.93, ВВР, 1993, N 32, ст.343 N 126/95-ВР від 06.04.95, ВВР, 1995, N 16, ст.111 N 498/95-ВР від 22.12.95, ВВР, 1996, N 3, ст. 11 N 96/96-ВР від 22.03.96, ВВР, 1996, N 16, ст. 71 N 230/96-ВР від 06.06.96, ВВР, 1996, N 35, ст.162 N 581/96-ВР від 11.12.96, ВВР, 1997, N 6, ст. 45 N 404/97-ВР від 27.06.97, ВВР, 1997, N 33, ст. 207 N 796/97-ВР від 30.12.97, ВВР, 1998, N 21, ст. 109 N 378-XIV ( 378-14 ) від 31.12.98, ВВР, 1999, N 8, ст.59 N 563-XIV ( 563-14 ) від 25.03.99, ВВР, 1999, N 19, ст.174 N 1458-III ( 1458-14 ) від 17.02.2000, ВВР, 2000, N 14-15-16, ст.121
}
{ Офіційне тлумачення до Закону див. в
Рішенні Конституційного Суду
{ Із змінами, внесеними згідно із
Законами N 2120-III ( 2120-14 ) від
07.12.2000, ВВР, 2001, N 2-3, ст.10 N 2399-III ( 2399-14 ) від 26.04.2001, ВВР, 2001, N 27, ст.134 N 2400-III ( 2400-14 ) від 26.04.2001, ВВР, 2001, N 30, ст.140 N 2638-III ( 2638-14 ) від 11.07.2001, ВВР, 2001, N 44. ст.230 N 3054-III ( 3054-14 ) від 07.02.2002, ВВР, 2002, N 29, ст.199 N 429-IV ( 429-15 ) від 16.01.2003, ВВР, 2003, N 10-11, ст.87 N 1767-IV ( 1767-15 ) від 15.06.2004, ВВР, 2004, N 36, ст.445 N 2321-IV ( 2321-15 ) від 12.01.2005, ВВР, 2005, N 9, ст.181 N 2454-IV ( 2454-15 ) від 03.03.2005, ВВР, 2005, N 16, ст.259
N 2603-IV ( 2603-15 ) від 31.05.2005, ВВР, 2005, N 25, ст.338 N 3108-IV ( 3108-15 ) від 17.11.2005, ВВР, 2006, N 1, ст.18 N 3235-IV ( 3235-15 ) від 20.12.2005, ВВР, 2006, N 9, N 10-11, ст.96 N 3421-IV ( 3421-15 ) від 09.02.2006, ВВР, 2006, N 22, ст.199 N 231-V ( 231-16 ) від 05.10.2006, ВВР, 2006, N 49, ст.485 N 489-V ( 489-16 ) від 19.12.2006, ВВР, 2007, N 7-8, ст.66 }
|
{ Додатково див. Рішення
Конституційного Суду N 6-рп/2007 ( v0a6p710-07 ) від 09.07.2007 }
{ Із змінами, внесеними згідно із
Законами N 107-VI ( 107-17 ) від
28.12.2007, ВВР, 2008, N 5-6, N 7-8, ст.78 - зміни
діють по 31 грудня 2008 року N 259-VI ( 259-17 ) від 10.04.2008, ВВР, 2008, N 24, ст.232
}
{ Додатково див. Рішення
Конституційного Суду N 10-рп/2008 ( v010p710-08 ) від 22.05.2008 }
{ Із змінами, внесеними згідно із
Законом N 1276-VI ( 1276-17 ) від
16.04.2009 }
Чорнобильська катастрофа торкнулася долі мільйонів
людей. У багатьох регіонах, на величезних територіях виникли нові соціальні та
економічні умови. Україну оголошено зоною екологічного лиха. Створення системи
надійного захисту людей від наслідків Чорнобильської катастрофи потребує
залучення значних фінансових, матеріальних та наукових ресурсів.
Цей Закон визначає основні положення щодо реалізації
конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської
катастрофи, на охорону їх життя і здоров'я та створює єдиний порядок визначення
категорій зон радіоактивно забруднених територій, умов проживання і трудової
діяльності на них, соціального захисту потерпілого населення. { Преамбулу
доповнено абзацом другим згідно із Законом N 230/96-ВР від 06.06.96 }
Р о з д і л I
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Мета та основні завдання
Закону
Закон спрямований на захист громадян, які постраждали
внаслідок Чорнобильської катастрофи, та розв'язання пов'язаних з нею проблем
медичного і соціального характеру, що виникли внаслідок радіоактивного
забруднення території.
Державна політика в галузі соціального захисту
потерпілих від Чорнобильської катастрофи та створення умов проживання і праці на
забруднених територіях базується на принципах:
пріоритету життя та здоров'я людей, які потерпіли від
Чорнобильської катастрофи, повної відповідальності держави за створення
безпечних і нешкідливих умов праці;
комплексного розв'язання завдань охорони здоров'я,
соціальної політики і використання забруднених територій на основі державних
цільових програм з цих питань та урахування інших напрямів економічної та
соціальної політики, досягнень в галузі науки та охорони навколишнього
середовища; { Абзац третій частини другої статті 1 із змінами, внесеними згідно
із Законом N 3421-IV ( 3421-15 )
від 09.02.2006 }
соціального захисту людей, повного відшкодування шкоди
особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;
використання економічних методів поліпшення життя шляхом
проведення політики пільгового оподаткування громадян, які постраждали внаслідок
Чорнобильської катастрофи, та їх об'єднань;
здійснення заходів щодо професійної переорієнтації та
підвищення кваліфікації постраждалого населення;
забезпечення координації діяльності державних органів,
установ, організацій та об'єднань громадян, що вирішують різні проблеми
соціального захисту постраждалого населення, а також співробітництва і
проведення консультацій між державними органами і постраждалими (їх
представниками), між усіма соціальними групами під час прийняття рішень з
соціального захисту на місцевому та державному рівнях;
міжнародного співробітництва в галузях охорони здоров'я,
соціального захисту, охорони праці, використання світового досвіду організації
роботи з цих питань.
{ Стаття 1 в редакції Закону N 230/96-ВР від 06.06.96 }
Стаття 2. Визначення категорій зон
радіоактивно забруднених територій
Залежно від ландшафтних та геохімічних особливостей
грунтів, міри перевищення природного доаварійного рівня накопичення
радіонуклідів у навколишньому середовищі, пов'язаних з ними ступенів можливого
негативного впливу на здоров'я населення, вимог щодо здійснення радіаційного
захисту населення та інших спеціальних заходів, з урахуванням загальних
виробничих і соціально-побутових відносин, територія, що зазнала радіоактивного
забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, поділяється на зони.
Такими зонами є:
1) зона відчуження - це територія, з якої проведено
евакуацію населення в 1986 році;
{ Офіційне тлумачення положення пункту
1 частини другої статті 2 див. в Рішенні Конституційного Суду N 12-рп/2000 ( v012p710-00 ) від 25.10.2000 }
2) зона безумовного (обов'язкового) відселення - це
територія, що зазнала інтенсивного забруднення довгоживучими радіонуклідами, з
щільністю забруднення грунту понад доаварійний рівень ізотопами цезію від 15,0
Кі/км2 та вище, або стронцію від 3,0 Кі/км2 та вище, або плутонію від 0,1 Кі/км2
та вище, де розрахункова ефективна еквівалентна доза опромінення людини з
урахуванням коефіцієнтів міграції радіонуклідів у рослини та інших факторів може
перевищити 5,0 мЗв (0,5 бер) за рік понад дозу, яку вона одержувала у
доаварійний період;
3) зона гарантованого добровільного відселення - це
територія з щільністю забруднення грунту понад доаварійний рівень ізотопами
цезію від 5,0 до 15,0 Кі/км2, або стронцію від 0,15 до 3,0 Кі/км2, або плутонію
від 0,01 до 0,1 Кі/км2, де розрахункова ефективна еквівалентна доза опромінення
людини з урахуванням коефіцієнтів міграції радіонуклідів у рослини та інших
факторів може перевищити 1,0 мЗв (0,1 бер) за рік понад дозу, яку вона
одержувала у доаварійний період;
4) зона посиленого радіоекологічного контролю - це
територія з щільністю забруднення грунту понад доаварійний рівень ізотопами
цезію від 1,0 до 5,0 Кі/км2, або стронцію від 0,02 до 0,15 Кі/км2, або плутонію
від 0,005 до 0,01 Кі/км2 за умови, що розрахункова ефективна еквівалентна доза
опромінення людини з урахуванням коефіцієнтів міграції радіонуклідів у рослини
та інших факторів перевищує 0,5 мЗв (0,05 бер) за рік понад дозу, яку вона
одержувала у доаварійний період.
{ Частина друга статті 2 в редакції
Закону N 2532-12 від 01.07.92 }
Додаткові критерії забрудненості грунту радіонуклідами
можуть встановлюватись Національною комісією радіаційного захисту населення
України з наступним затвердженням Верховною Радою України. { Частина третя
статті 2 із змінами, внесеними згідно із Законом N 230/96-ВР від 06.06.96 }
Критерії, за якими провадиться розмежування категорій
зон, встановлюються Національною комісією по радіаційному захисту населення
України. { Частина четверта статті 2 в редакції Закону N 2532-12 від 01.07.92 }
Межі цих зон встановлюються та переглядаються Кабінетом
Міністрів України на основі експертних висновків Національної комісії
радіаційного захисту населення України, Національної Академії наук України,
спеціально уповноважених центральних органів виконавчої влади у сфері охорони
здоров'я, з питань ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, аграрної
політики, охорони навколишнього природного середовища за поданням обласних Рад і
затверджуються Верховною Радою України. { Частина п'ята статті 2 із змінами,
внесеними згідно із Законами N 230/96-ВР від 06.06.96, N 231-V ( 231-16 ) від 05.10.2006 }
Перелік населених пунктів, віднесених до зон
радіоактивного забруднення, та дані щорічних дозиметричних паспортизацій із
зазначенням очікуваних доз опромінення населення оприлюднюються Кабінетом
Міністрів України один раз на три роки, починаючи з 2009 року. { Статтю 2
доповнено частиною згідно із Законом N 259-VI ( 259-17 ) від 10.04.2008 }
Карти зазначених зон, перелік населених пунктів,
віднесених до цих зон, та дані щорічних дозиметричних паспортизацій із
зазначенням очікуваних доз опромінення населення один раз на три роки
публікуються в загальнодержавних та регіональних друкованих засобах масової
інформації і зберігаються у відповідних центральних та місцевих органах
державної влади. { Частина сьома статті 2 в редакції Закону N 259-VI ( 259-17 ) від 10.04.2008 }
|